GAYA PENGAJARAN
SHENDAH JAHAN (D20191088740)
DEFINISI
Menurut Kamus Dewan edisi keempat, gaya
bermaksud cara atau kelakuan. Gaya bermaksud stail atau cara. Maka gaya
pembelajaran seseorang merujuk kepada stail atau cara pembelajarannya. Di bawah
konteks psikologi pendidikan, gaya pembelajaran ialah cara seseorang pelajar
memberi tumpuan dan tindakan untuk memproses maklumat untuk membentuk konsep
dan prinsip. Peterson (1971) mentakrifkan gaya pembelajaran sebagai pendekatan yang
digemari oleh seseorang pelajar. Dunn dan Dunn (1978), dalam buku Teaching
Students Through Their Indivudial Learning Styles: A Practical Approach, merujuk
gaya pembelajaran sebagai cara seseorang individu menumpukan perhatiannya untuk
memahami dan mengingati sesuatu maklumat atau kemahiran baru.
Di
dalam buku mereka Learning Style Inventory Development and Research
(1982), Dunn dan Dunn menghuraikan gaya pembelajaran sebagai cara
bagaimana unsur-unsur daripada lima rangsangan , iaitu persekitaran,
emosi, sosial, fisiologi dan psikologi, dapat mempengaruhi keupayaan
seseorang individu untuk memahami, berinteraksi dan bertindak balas kepada
persekitaran pembelajarannya.
Gregorc
(1979) mentakrifkaan gaya pembelajaran sebagai tingkah laku yang
dimanifestasikan oleh seseorang individu apabila menggunakan mindanya berinteraksi
dengan persekitaran, kemudian mengumpul dan memproses maklumat daripadanya. Garger (1985) menyatakan setiap orang dilahirkan dengan
gaya pembelajaran yang tersendiri. Warisan baka dan persekitaran memainkan
peranan yang penting dalam pembentukan gaya pembelajaran seseorang. Slavin (1994) mengaitkan personaliti dengan
gaya pembelajaran dan menyatakan: “Sebagaimana pelajar-pelajar mempunyai
personaliti yang berbeza-beza, sama-sama juga mereka mempunyai pelbagai cara
belajar.”
Kesimpulannya gaya pembelajaran
merupakan stail atau cara belajar seseorang individu yang bertindak dengan
persekitarannya supaya memproses, mentafsir dan memperoleh maklumat, ilmu
pengetahuan atau kemahiran yang diingini.
Gaya
pembelajaran adalah hasil gabungan faktor-faktor individu sendiri seperti
jantina, umur dan personaliti, di samping pengaruh-pengaruh warisan baka dan
persekitaran, iaitu pengaruh daripada cara pengasuhan ibu bapa, budaya komuniti
dan sekolah.
FAKTOR-FAKTOR YANG
MEMPENGARUHI GAYA PEMBELAJARAN
Dunn dan Dunn (1982) telah
menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi gaya pembelajaran seseorang. Di
antara lima faktor ini ialah persekitaran, emosi, sosial, fisiologi dan
psikologi. Unsur-unsur daripada lima rangsangan ini merupakan faktor-faktor
penting yang memainkan peranan dalam pembentukan pelbagai jenis gaya
pembelajaran pelajar.
ü
Rangsangan Persekitaran
Rangsangan
persekitaran merangkumi empat unsur yang utama, iaitu cahaya, bunyi,
suhu, dan reka bentuk tempat belajar.
ü
Rangsangan Emosi
Emosi
berkaitan rapat dengan perasaan jiwa seseorang. Unsur-unsur emosi merangkumi
motivasi, keazaman, sikap tanggungjawab dan struktur.
ü
Rangsangan Sosial
Belajar sendiri, belajar
dengan pasangan karib, belajar berkumpulan, dan belajar dengan orang dewasa.
ü Rangsangan Fisiologi
Persepsi, pemakanan, waktu belajar dan mobiliti.
ü
Rangsangan Psikologi
Rangsangan
psikologi merangkumi unsur-unsur analitik atau global, gerak hati,
refleksi dan pemprosesan otak kiri atau otak kanan.
JENIS-JENIS GAYA
PEMBELAJARAN
1.
Murnford
dan Honey (1986)
Aktivis
Gaya pembelajaran aktivis adalah orang yang melibatkan diri secara aktif an agresif dalam aktiviti pembelajarannya. Pelajar yang tergolong dalam kumpulan ini biasanya melibatkan diri dalam latihan amali, permainan, sukan dan aktivti kokurikulum. Oleh itu, strategi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai digunakan ailah kaedah inkuiri penemuan, kaedah projek, penyelesaian masalah, kerja praktik, perbincangan, sumbangsaran, buzz, simulasi dan main peranan.
Reflektif
Gaya pembelajaran reflektif
ialah orang yang suka memerhati, memikir dan membuat refleksi kendiri terhadap
apa yang dipersepsikan dalam alam sekitar. Mereka mempunyai idea sendiri,
memerhati, menyoal siasat mentafsir, menilai serta membuat refleksi kendiri
dengan kemahiran berfikir. Pelajar
yang tergolong dalam kumpulan reflektif biasanya suka belajar mata pelajaran
seperti Sejarah, bahasa dan suka melibatkan diri dalam aktiviti projek dan
kajian luar. Olh itu, strategi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai
digunakan untuk kumpulan pelajar ini ialah kaedah penyelesaian masalah,
inkuiri-penemuan, projek dan perbincangan.
Teoris
Gaya pembelajaran teoris ialah
orang yang gemar menggunakan prinsip dan teori untuk membuat kesimpulan sesuatu
perkara. Golongan pelajar
bersifat teoris ini biasanya suka belajar matematik, sains, logik, geografi dan
sejarah. Oleh itu, strategi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai digunakan
untuk mengajar mereka ialah kaedah induksi dan deduksi, bertukar pendapat
melalui perbincangan dan mengumpul data untuk membuat analisis, tafsiran dan
membuat rumusan melalui kaedah penyelidikan.
Pragmatis
Gaya pembelajaran pragmatis
ialah pelajar yang bersifat praktikal dan mementingkan hakikat yang
sebenardaripada teori, hukum atau prinsip yang sedia ada. Mereka mengutamakan
aplikasi teori, hukum dan prinsip sedia ada dalam situasi sebenar. Golongan pelajar di bawah gaya
pembelajaran pragmatis menggunakan bahan-bahan konkrit untuk menjalankan
aktviti pembelajaran. Oleh itu gaya pembelajaran yang sesuai digunakan untuk
golongan pelajar ini ialah kaedah kerja praktik, strategi pemusatan bahan
termasuk bahan elektronik, carta dan gambar rajah serta kaedah deduksi yang
melibatkan aplikasinya.
2.
Gaya
Pembelajaran Visual, Auditori, Kinestetik (VAK)
Gaya Pembelajaran
Visual
·
Murid belajar lebih baik dengan
melihat sesuatu teks berbentuk perkataan dalam buku di papan hitam atau paparan
komputer.
·
Mereka lebih mengingati dan
memahami arahan dan penerangan menerusi pembacaan ayat atau teks berkenaan.
·
Murid “visual” tidak memerlukan
penerangan lisan seperti “auditori” tetapi mereka selalunya dapat belajar
melalui pembacaan.
·
Murid “visual” selalunya
menulis nota syarahan dan arahan lisan jika mereka hendak mengingati sesuatu.
Gaya Pembelajaran
Auditori
·
Murid auditori belajar dengan
mendengar perkataan yang disebut dan juga arahan lisan.
·
Mereka boleh mengingati
penerangan melalui bacaan kuat atau menggerakkan bibir ketika membaca terutama
apabila mempelajari sesuatu yang baru.
·
Murid dapat mengukuhkan ingatan
dengan mendengar semula rakaman pita audio, mengajar murid lain dan berbincang
dengan guru.
Gaya Pembelajaran Kinestetik
·
Murid “kinestetik” belajar
dengan baik melalui pengalaman dan mengambil bahagian secara fizikal dalam
aktiviti bilik darjah.
·
Mereka dapat mengingati sesuatu
dengan baik apabila mencuba terus melalui hands-on.
Gaya Pembelajaran Bloom
IMPLIKASI GAYA PEMBELAJARAN DALAM PROSES PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
Implikasi gaya pembelajaran adalah satu kesan akibat
daripada cara pengajaran guru di dalam proses pembelajaran. Umumnya, proses
pengajaran perlulah seimbang dengan gaya semua pelajar kerana hampir
keseluruhan individu pelajar itu mempunyai gaya pembelajaran yang berbeza di
antara satu dengan yang lain. Berikut merupakan implikasi gaya pembelajaran
kepada P&P dari aspek:
·
Guru meletakkan dan menekankan intuisi,
perasaan, sensing dan imaginasi utk mendorong murid
menganalisis, memberikan alasan dan menyelesaikan mslh secara tersusun.
Bimbingan
·
Guru sepatutnya mereka satu bentuk bimbingan utk menghubungkan
bentuk gaya pembeljaran dgn mengambil unsur pengalaman, refleksi, conceptualization dan
ujikaji.
·
Guru blh mendedahkan murid dgn pelbagai unsur pglmn di
dalam bilik darjah spt unsur bunyi, muzik, visual, pergerakan, perbualan dan
percakapan.
Penilaian
·
guru sepatutnya melaksanakan pelbagai bentuk teknik
penilaian yg memberikan fokus pada perkembangan thdp kapasiti otak secara
keseluruhan yg ada kaitan dgn gaya pembelajaran.
Comments
Post a Comment