ORGANISASI DAN KEPIMPINAN DI SEKOLAH

AHMAD ASWAD BIN MOHD NOR

(D20191088904)



ORGANISASI DAN KEPIMPINAN DI SEKOLAH

 


                          Rajah di atas menunjukkan contoh struktur organisasi di sekolah.

 

Maksud organisasi

Organisasi bermaksud kesatuan (susunan dan sebagainya) yang terdiri daripada bahagian-bahagian, orang dan lain-lain dalam se­suatu pertubuhan, perkumpulan, perbadanan, untuk tujuan-tujuan tertentu seperti kepentingan bersama dan sebagainya. Syed Ismail Syed Mustapa (2013) berpendapat organisasi digunakan sebagai wadah dimana setiap kaki tangan berkumpul, bekerjasama secara sistematik, berorganisasi, terpimpin dan terkendali dalam memanfaatkan sumber yang digunakan secara efisen dan efektif untuk mencapai tujuan organisasi. Kepimpinan merupakan kebolehan untuk mempengaruhi orang bawahan kearah mencapai matlamat sesuatu organisasi. Menurut Northouse (2013), kepimpinan ialah proses seseorang individu mempengaruhi sekumpulan individu untuk mencapai matlamat yang sama.

 

Dari aspek organisasi, suatu badan yang dianggotai oleh pelbagai individu dengan kelebihan pelbagai yang menjalankan tugas dan peranan yang berbeza bagi mencapai matlamat yang sama. Seacara rumusnya, organisasi merupakan sistem pendidikan negara bergantung kepada organisasi organisasi sistem pendidikan itu sendiri. Antara organisasi penting yang bertujuan untuk memastikan kemajuan dalam bidang pendidikan ialah organisasi sekolah. Contohnya Organisasi dalam sesebuah sekolah yang terdiri daripada Pengetua sebagai Ketua Pentadbir dan dibantu oleh beberapa Penolong Guru Kanan, guru-guru yang lain serta staf sokongan.

 

Dari aspek kepimpinan pula adalah satu proses cubaan mempengaruhi sesuatu kumpulan dalam situasi dan masa yang khusus yang dapat merangsang ahli-ahli organisasi untuk berusaha dan bekerjasama secara rela hati bagimencapai matlamat yang sama. Secara rumusnya, kepimpinan memeberi kepuasan kepada pengikut, menghasilkan  prestasi kerja yang cemerlang serta dapat mengadakan perbincangan dan membuka peluang kepada orang bawahan untuk mengemukakan idea-idea baru kepada sesuatu perancangan yang dibuat merupakan langkah yang baik bagi pemimpin untuk meningkatkan semangat kerja. Antara gaya kepimpinan ialah autokrasi. Contohnya cara pengurusan atau pentadbiran yang bersifat tanpa soal yang mana pemimpin mempunyai kuasa mutlak.

 

Konsep kepimpinan sekolah merupakan keupayaan mempengaruhi, memotivasikan, mengubah sikap dan tingkah laku orang bawahan seperti guru-guru, staf dan murid-murid supaya bersetuju melaksanakan program-program yang telah dirancang bagi mencapai matlamat sekolah. Manakala organisasi sekolah adalah sistem yang bergerak dan berperanan dalam merumuskan tujuan pendewasaan manusia sebagai makhluk sosial agar mampu berinteraksi dengan lingkungan. Sikap pemimpin akan mempengerahi budaya sesebuah sekolah. Pemimpin sekolah adalah individu yang berperanguh dan penting sebagai pemimpin pengajaran yang berkesan di sekolah.

 

Dalam aspek organisasi dan kepimpinan sesebuah sekolah, setiap kakitangan mempunyai peranan masing-masing mengikut tugas atau jawatan yang dipegang. Pengetua sebagai ketua pentadbir yang bertanggungjawab dalam peningkatan kurikulum dan kokurikulum serta memastikan pelaksanaannya selaras dengan dasar Kementerian Pelajaran, bertanggungjawab dalam hal pengurusan, pentadbiran dan kewangan sekolah serta berperanan mewujudkan hubungan dua hala dengan komuniti persekitaran ssekolah dan agensi-agensi luar.  Guru Penolong Kanan pula memainkan peranan membantu pengetua menyelia dan menilai proses pengajaran, menjalankan tugas pengetua semasa ketiadaannya dan sebagainya. Selain itu, Peranan Guru Kanan pula perlu memastikan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan, menjadi penyelaras panitia bidang mata pelajarannya, mentadbir atau mengurus kurikulum bidang mata pelajarannya serta memantau kemajuan staf akademik dan bukan akademik dalam bidang mata pelajarannya. Begitu juga dengan guru-guru yang lain yang mana mempunyai tugas sendiri yang perlu dilaksanakan.

 

 

 

Orang yang paling bertanggungjawab di sekolah adalah pengetua dan disusuli dengan jawatan lain.

1.  Peranan dan Tanggungjawab Pengetua

Pentadbir di sesebuah sekolah dipegang oleh seorang guru yang bergelar Pengetua atau Guru Besar yang dibantu oleh pembantu-pembantu tadbir yang lain. Pengetua atau Guru Besar yang berperanan sebagai ketua dan pengurus yang memegang setiap amanah yang dijalankan di sekolah. Sebagai salah satu komponen dalam sekolah, mereka ini memegang dua peranan utama iaitu:

 

• Pentadbir

• Penyelia kakitangan di sekolah termasuk proses pengajaran dan pembelajaran.

• Namun begitu, status pengetua adalah berbeza sama ada pengetua di sekolah kerajaan atau sekolah swasta yang mana sekolah kerajaan adalah di bawah pentadbiran Kementerian Pendidikan Malaysia. Ketua esekutifnya ialah pengetua dan semua aktiviti, sukatan pelajaran dan peruntukan sumber kewangan, sumber manusia adalah tertakluk kepada arahan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Manakala sekolah swasta merujuk kepada sekolah menengah sepenuh masa yang menyediakan pelajar-pelajar untuk menduduki peperiksaan awam anjuran Kementerian Pendidikan Malaysia. Sekolah ini adalah dimiliki, ditadbir dan dibiayai sepenuhnya oleh pihak swasta dan berdaftar dengan Jabatan Pendidikan Swasta Kementerian Pendidikan kawalan Akta Institusi Pendidikan Swasta 1996. dan juga Pendaftar Perniagaan atau Pendaftar Syarikat. (Shahril Marzuki, 1999). Perjalanan dan pengurusan sekolah ini adalah di bawah

 

• Tugas yang digalas adalah semua perkara yang berlaku di sekolah. Secara keseluruhannya adalah berkaitan dengan perancangan, staf, kurikulum, kaedah serta aktiviti kokurikulum. Pengetua adalah orang yang bertanggungjawab mengatur perjalanan semua ini.

 

• P.C. Wren ada menyatakan bahawa

• “What the main spring is to the watch, the fly wheel to the machine or the engine to the steamship, the headmaster to the school. The character of the school reflects and proclaims the professional character of the headmaster. He is the seal and the school is the wax. He is the organizer, leader, governor, business director, coordinator, superintendent, example, teacher, guide philosopher and friend”

• Seorang pengetua bukan sekadar pengetua semata-mata malah menjadi semua pihak dalam mentafsir dan mencipta polimik dunia masa depan. Pada hakikatnya, Pengetua bukannya sekadar kerjaya kehidupan tetapi mempunyai skop yang lebih luas dan tidak membatasi kehidupan dunia semasa. Oleh yang demikian, seorang pengetua seharusnya memahami dan mampu meneliti keadaan persekitaran sekolah dan sostem sosial serta bagaimana ia digerakkan. Peranan dan tanggungjawab yang digalas adalah besar dan meliputi perkara-perkara berikut:

 

• Pengawas Tugas

• Pengawasan ke atas arahan

• Bagi meningkatkan sesuatu kualiti organisasi, seorang pengetua hendaklah sering melakukan pengawasan ke atas setiap kakitangan di bawahnya termasuklah tugas-tugas pentadbiran serta proses pengajaran yang dilakukan di dalam kelas. Tindakan yang boleh diambil bagi meningkatkan mutu setiap perancangan adalah melalui perbincangan bersama, nasihat dan cadangan yang membina dan menganalisis setiap perlaksanaan. Pengetua hendaklah bekerjasama bersama-sama guru dalam meningkatkan suasana pengajaran.

• Mengawasi Kemajuan dan Penambahbaikan Kurikulum Sekolah:

• Reka bentuk kurikulum yang telah ditetapkan oleh pihak bertanggungjawab, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) mempunyai matlamat dan objektif yang mampu memberi keuntungan kepada sesebuah organisasi. Walaupun guru bertanggungjawab melaksanakan setiap rancangan yang telah direncanakan, ia perlulah mendapat perhatian dan pengawasan daripada Pengetua bagi memastikan ianya ditafsirkan secara efektif dan mencapai matlamat yang diharapkan.

 

• Mengawasi Kurikulum dan Aktiviti Kokurikulum:

• Aktiviti kurikulum adalah seperti garis panduan tugas, peperiksaan dan penilaian, serta kokurikulum aktiviti seperti sukan dan permainan, hobi, debat, kebudayaan, program khidmat masyarakat dan pertubuhan, persatuan serta kelab. Pembahagian dan perlaksanaan aktiviti ini disekolah adalah di bawah seliaan pengetua. Maka, pengetualah yang mampu membantu dan menjana pertumbuhan metal, moral dan fizikal seorang manusia. Malah, di peringkatkan pengetua menjadi seorang model yang menjadi rujukan dan contoh terbaik.

 

• Pengawas di Asrama:

• Asrama sekolah memerlukan seorang pengawas atasan selain daripada warden asrama itu sendiri. Tugas pengetua di sini adalah menjadi seorang yang mampu mencipta suasana asrama seperti di rumah sendiri. Apa yang perlu dilakukan adalah sentiasa peka dan melawat keadaan asrama dan meneliti pengurusan asrama secara efisyen.

 

Pegawai Tadbir:

• Menjadi seorang pegawai tadbir membahagikan tugas pengetua kepada dua iaitu pengurusan dalaman dan luaran. Pengurusan luaran menghubungkan pengetua dengan pihak berkuasa di luar seperti kerajaan, Pejabat Pelajaran Daerah, Pejabat Pelajaran Negeri dan semua pertubuhan kerajaan mahupun bukan kerajaan yang terlibat dengan pengurusan di sekolah. Pengurusan dalaman sekolah hanya meliputi pejabat sekolah, pentadbiran kewangan dan perancangan sekolah.

 

• Hubungan Dengan Pihak Berkuasa Luar:

• Pendidikan sudah menjadi satu organisasi yang bertanggungjawab kepada sesebuah negeri yang mana kerajaan telah menetapkan polisi pendidikan, belanjawan pendidikan dan servis perkhidmatan yang boleh diterima oleh seorang guru. Pengetua seharusnya peka dengan perubahan dan pembangunan yang dilaksanakan pada peringkat kerajaan.

 

• Hubungan Dengan Jabatan Pelajaran Negeri atau Pejabat Pelajaran Daerah:

• Pengetua merupakan salah seorang daripada sekreteriat pendidikan dalam satu-satu negeri atau daerah. Badan ini lah yang mempunyai kuasa dalam penetapan beberapa aspek dalam perlaksaan pendidikan di peringkat negeri seperti kemasukan, pengeluaran, kehadiran, hari persekolahan, peraturan-peraturan dan sebagainya.

 

Hubungan dengan Pertubuhan Penduduk:

• Setiap kawasan akan mempunyai pertubuhan penduduk tersendiri seperti Rukun Tetangga. Pertubuhan ini merupakan pertubuhan yang berkuasa ke atas sistem pendidikan yang mereka kehendaki dan selaras dengan keadaan setempat. Bagi memastikan setiap tindakan berjalan dengan lancar, seorang pengetua perlulah mendapat mandat atau bekerjasama dalam setiap urusan yang melibatkan pengetahuan dan tindakan penduduk setempat.

 

Pengetua Sebagai Seorang Guru

• Pengetua juga adalah tenaga pengajar yang merangkap ketua tenaga pelajar di sekolah. Pada asasnya, beliau juga seorang guru. Jadi, beliau juga tidak boleh lari daripada tugas mengajar. Fungsi beliau adalah untuk memberi panduan pendidikan, teknik pengajaran, pendekatan-pendekatan baru dan menukar strategi lama kepada strategi baru. Pendekatan yang diberikan kepada seorang pengetua adalah istimewa di mana beliau tidak akan mengajar dalam masa pengajaran yang banyak kerana peruntukan masa banyak dihabiskan untuk pengurusan.

 

Pengurusan-pengurusan Sekolah yang Lain:

• Pengetua juga perlu menyelia pelbagai pengurusan harian selain daripada tugas pengajaran seperti kemudahan fizikal dan infrastruktur, pemuliharaan dan pembaikan, penggunaan dan pemanfaatan sumber dan pengoperasian. Pengetua hendaklah melihat setiap peralatan yang diperlukan adalah mencukupi dan bersesuaian dengan pengguna yang menggunakannya. Bagi setiap tindakan ini, satu jawatankuasa kecil boleh ditubuhkan bagi menyelia semua peralatan dan menyemak senarai keluar masuk barang serta mengurus perbelanjaan peralatan.

 

• Organisasi di Pejabat

• Sebagai seorang pentadbir, pengetua juga tidak terlepas daripad tugas-tugas di pejabat seperti pendaftaran pelajar, guru serta staff sokongan, surat-menyurat, merekod dan mengemaskini akaun. Beliau juga perlu memastikan pengurusan pejabat berjalan dengan lancar dan mengelak berlakunya penyelewengan dan ketidakcekapan

 

 

2.  Penolong Kanan 1 (Pentadbiran)

Guru Penolong Kanan 1 bertanggungjawab kepada Guru Besar untuk mencapai matlamat Dasar Pendidikan Kebangsaan. Dengan itu, Guru Penolong Kanan 1 bertanggungjawab bagi melicinkan pentadbiran, mempertingkatkan prestasi pengajaran guru dan pembelajaran murid serta menyediakan khidmat bantu secukupnya supaya matlamat Dasar Pendidikan tercapai.

·       Bidang Tugas

·       Menjalankan tugas-tugas Guru Besar semasa ketiadaan Guru Besar/ Pengetua.

·        Mengajar sebilangan waktu mengikut arahan Guru Besar/ Pengetua.

·       3) Bertanggungjawab kepada Guru Besar dalam hal kurikulum, pentadbiran dan pengurusan guru dan kakitangan bukan guru.

·       4) Membantu Guru Besar dalam semua aspek perancangan dan pengurusan sekolah termasuk yang mempunyai sidang petang.

·       5) Membantu Guru Besar menyelia dan menilai pengajaran dan pembelajaran di sekolah.

 

·       Senarai Tugas

·       Kurikulum

·       Menentukan pelaksanaan Kursus Pengajian.

·       Menentukan Rancangan Pelajaran Harian, Mingguan, Penggal dan lain-lain.

·       Memastikan perjalanan Panitia-panitia mata pelajaran.

·       Membantu di dalam pengurusan penyediaan peralatan teknologi pendidikan dan pusat sumber.

·       Menentukan penggunaan dan penyenggaraan bahan-bahan sumber pendidikan.

·       Membantu serta membimbing dalam latihan mengajar bagi guru-guru pelatih, guru-guru yang baru mengajar di dalam menjalankan tugas-tugas harian mereka.

·       Menentukan program TV dan Radio Pendidikan diikuti dengan sebaik-baiknya.

·       Mengkaji segala jenis laporan yang berkaitan dengan kurikulum serta mencadangkan tindakan susulan.

·       Membantu dalam merancang dan menyelaras hal-hal yang berkaitan dengan ujian, peperiksaan dan penilaian dan mencadangkan tindakan susulan.

·       Menyelaras pengurusan dan perjalanan kegiatan-kegiatan bimbingan dan pemulihan.

·       Menyelaras segala jenis program kurikulum yang dianjurkan oleh sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah, Jabatan Pendidikan Negeri dan Kementerian Pelajaran.

·       Membantu dalam penentuan bahan Pusat Sumber dan lain-lain buku bacaan serta kesesuaiannya.

·       Menyusun Jadual Waktu Kelas dan Guru serta menyediakan Jadual Waktu Gantian.

 

Pentadbiran

·       Membantu menentukan beban tugas guru-guru dan kakitangan bukan guru.

·       Membantu menyelaras hal ehwal peperiksaan, kursus dan latihan untuk guru dan kakitangan bukan guru.

·       Membantu menyelenggara dan menyelaras kutipan data/ maklumat dan perangkaan.

·       Membantu merancang, menyelaras dan melaksanakan Takwim Sekolah.

·       Membantu menyelia kerja-kerja kakitangan guru dan bukan guru.

·       Membantu menyediakan anggaran belanjawan tahunan sekolah.

·       Menyelaras penyeliaan Penyata Kewangan untuk urusan audit sekolah.

·       Menyelaras semua jenis pungutan sekolah.

·       Menjadi ahli Lembaga Tatatertib Sekolah.

·       Menjadi penandatangan kedua cek-cek sekolah.

·       Mengurus hal-hal bangunan, kawasan kemudahan fizikal dan keceriaan.

 

Kebersihan dan Keindahan Sekolah

·       Membantu di dalam merancang dan menyelia program bagi keindahan dan kebersihan sekolah.

 

Keselamatan

·       Merancang langkah-langkah keselamatan bersama dengan Guru Besar.

·       Bersama-sama dengan Guru Besar merancang dan melaksanakan Latihan Mencegah Kebakaran/ Latihan Kebakaran dan kegiatan-kegiatan seumpamanya.

 

 Tugas-tugas lain

·       Menganggotai Jawatankuasa-jawatankuasa yang diluluskan oleh Guru Besar dari semasa ke semasa.

·       Melaksanakan arahan-arahan dan tugasan-tugasan lain yang diberikan oleh Guru Besar dari semasa ke semasa.

 

3.  Penolong Kanan Kokurikulum

Bidang Tugas

  • Mematuhi dasar pelaksanaan kokurikulum KPM dan sekolah serta pekeliling-pekeliling yang berkaitan dengan kokurikulum.
  • Menjalankan tugas-tugas Guru Besar semasa ketiadaan Guru Besar/PK Pentadbiran/ PK HEM.
  • Mengajar sebilangan waktu mengikut arahan Guru Besar.
  • Bertanggungjawab kepada Guru Besar dalam aspek pengurusan kokurikulum.
  • Menyelia dan menilai aktiviti Kokurikulum sekolah.
  • Membantu Guru Besar di dalam semua aspek perancangan dan pengurusan kokurikulum sekolah.

Senarai Tugas  Kokurikulum

Unit Beruniform

  • Merancang kegiatan Persatuan.
  • Mengurus pemilihan peserta untuk kegiatan Persatuan.
  • Menyelia kegiatan Persatuan.
  • Menyelaras aktiviti Persatuan di dalam dan di luar sekolah.

Persatuan

  • Merancang kegiatan Persatuan.
  • Mengurus pemilihan peserta untuk kegiatan Persatuan.
  • Menyelia kegiatan Persatuan.
  • Menyelaras aktiviti Persatuan di dalam dan di luar sekolah.

Sukan dan Permainan

  • Merancang kegiatan sukan dan permainan.
  • Mengurus pemilihan peserta untuk kegiatan sukan dan permainan.
  • Menyelia kegiatan sukan dan permainan.
  • Menyelaras aktiviti sukan dan permainan di dalam dan di luar sekolah

Pentadbiran

  • Menyelaras proses penubuhan kelab dan persatuan, unit pakaian beruniform serta sukan dan permainan.
  • Menyusun, menyelaras dan memantau takwim kegiatan kokurikulum.
  • Menyediakan anggaran perbelanjaan pengurusan kokurikulum.
  • Menentukan langkah-langkah keselamatan dalam kokurikulum yang diambil.
  • Membantu sekolah dalam segala jenis pengelolaan atau penganjuran dalam program yang melibatkan kokurikulum.
  • Menyelaras pengagihan murid mengikut aktiviti dalam kegiatan kokurikulum untuk meningkatkan tahap pencapaian.
  • Mengurus alatan dan kemudahan untuk kegiatan kokurikulum.
  • Memastikan rekod dan data kokurikulum dilengkap dan dihantar satu salinan ke Pejabat Pelajaran Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri.
  • Mengurus kursus dan latihan untuk guru dan murid dalam bidang kokurikulum.
  • Mengenal pasti guru dan murid yang berpotensi dalam aktiviti kokurikulum dan menyusun serta merancang latihan untuk mereka.
  • Merancang aktiviti kokurikulum untuk aktiviti selepas peperiksaan dan semasa cuti sekolah (jika perlu)

Tugas-tugas Lain

  • Menganggotai Jawatankuasa yang diluluskan oleh Guru Besar dari masa ke semasa.
  • Melaksanakan arahan dan tugas yang diamanahkan oleh Guru Besar dari masa ke semasa.

 

 

 

4.  Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM)

Bidang Tugas

Menjalankan segala tugas dan tanggung jawab pentadbir sekolah dengan ketiadaan pengetua@ Guru Besar dan juga Penolong Kanan Pentadbiran@PK1.

  • Mengajar sebilangan waktu bagi mata pelajaran yang tertentu atau bidang pengkhususan mengikut arahan Pengetua dari semasa ke semasa.
  • Bertanggung jawab kepada pengetua dalam soal-soal  Ko-kurikulum,Disiplin,bimbingan dan kaunseling.
  • Memastikan bahawa keselamatan para pelajar adalah terjamin dan diatur mengikut prosedur dan peraturan.
  • Menentukan bahawa kebajikan,skim bantuan Buku-Buku Teks biasiswa dan bantuan kewangan berjalan dengan lancar.
  • Menentukan kelancaran kerja-kerja penerbitan dan percetakan majalah, perayaan dan kantin Sekolah berjalan dengan lancar.
  • Membantu Pengetua @ Guru Besar dalam menyelia dan menilai prestasi perkhidmatan Guru dan kakitangan.
  • Membantu pengetua dalam semua aspek perancangan dan pengurusan Sekolah agar perjalanannya menjadi lebih berkesan.

Senarai Tugas 
Pentadbiran

  • Mengurus dan mengemas  semua Buku Rekod Pendaftaran Murid di Sekolahnya. 
  • Menyemak semua buku kedatangan harian pelajar sidang pagi dan petang dan memastikan bahawa butirannya adalah kemas kini.
  • Mengurus kemasukan dan penempatan pelajar-pelajar @ Murid-murid  baru ke kelas mereka dengan kerjasama guru-guru yang berkaitan.
  • Mengurus pertukaran pelajar-pelajar ke Sekolah lain dengan mengisi dokumen dan borang-borang tertentu.
  • menentukan bahawa butiran peribadi pelajar yang berhenti Sekolah dan bertukar ke Sekolah lain itu adalah lengkap dan kemas kini.
  • Menguruskan surat akuan, sijil-sijil pelajar, pengesahan dan pengedaran sijil berhenti Sekolah.
  • Membantu menyediakan anggaran belanjawan tahunan Sekolah dengan kerjasama pengetua@GB,penolong kanan Pentadbir @PK1,Penyelia Petang dan pembantu Pentadbir Kanan Sekolah.
  • Membantu dalam merancang dan penyediaan Takwim Sekolah dan dalam menentukan pelaksanaan Program aktiviti di sepanjang tahun.

Bidang tugas PKHEM bukan hanya tertakluk kepada beberapa perkara yang telah Disebutkan diatas tetapi ia juga merangkumi bidang-bidang Seperti:


  • Bidang Disiplin.
  • Bidang Bimbingan dan Kaunseling.
  • Program Perlindungan.
  • Kesihatan.
  • Skim Pinjaman Bulu teks
  • Biasiswa dan bantuan.

 Ko-Kurikulum

  • Sukan dan permainan
  • Persatuan dan Kelab

  • Pasukan pakaian seragam
  • Koperasi dan simpanan pelajar
  • Tugas dan tanggung jawab lain.

Secara keseluruhannya,tugas PKHEM ini adalah menyeluruh kerana ia melibatkan kebajikan dan keselesaan pelajar atau Murid-murid.Semua aspek yang terkandung dalam Bidang Sekolah adalah melibatkan Pelajar atau murid,oleh itu bidang tugas PKHEM berkesinambungan daripada tugas-tugas yang dipegang oleh GB dan juga PK1.


5.PERANAN KETUA PANITIA

 

Ketua Panitia adalah invididu yang dipilih untuk mengetuai Panitia Subjek. Tanggungjawab ini sangat murni kerana ia menunjukkan kepercayaan kepada seseorang untuk membangunkan subjek, prestasi akademik subjek dan juga guru-guru subjek terlibat. Kebiasaannya, ketua panitia dipilih daripada kalangan guru yang paling senior. Bagaimanapun keadaan ini semakin berubah kerana ia tidak lagi bergantung kepada pengalaman mengajar semata-mata tetapi lebih kepada pengurusan dan keperluan tugas seorang ketua panitia. Oleh itu, semua orang masih mempunyai peluang sama rata untuk mengepalai pasukan subjek sekolah. 

 

Mari kita lihat secara umum tugas utama seorang ketua panitia.

1. Menyelaras urusan kepanitian:

  • Menguruskan semua program-program panitia samada yang wajib mahupun tambahan. Termasuklah program-program ko-akademik.
  • Menguruskan dan menyelia semua fail-fail dan dokumen berkaitan.
  • Mengurus kewangan yang diperuktukkan untuk panitia serta menguruskan inventori barangan untuk subjek (Alat Bantu Mengajar, Bahan Bantu Mengajar dan Bahan Bantu Belajar)

2. Menguruskan mesyuarat panitia:

  • Mempengerusikan mesyuarat panitia secara berkala.
  • Membincangkan sasaran untuk prestasi subjek.
  • Membuat analisis keputusan, post mortem dan merancang intervensi.

3. Membuat perancangan tahunan:

  • Membuat perancangan strategik, operasi dan sebagainya.
  • Menguruskan penyediaan RPT.
  • Membuat takwim semakan buku latihan.
  • Membuat sasaran pencapaian.
  • Merancang program akademik.

4. Melaksanakan tugas PdPc dan menjadi 'role model':

  • Ketua panitia mempamerkan amalan PdPc terbaik bagi guru-guru bimbingannya.
  • Mahir dalam SKPMg2 dan menjadi sumber rujuk bagi PdPc subjek.

5. Menguruskan jadual waktu:

  • Peka dengan jadual waktu guru.

6. Pemantauan dan Pencerapan:

  • Membuat pemantauan dan pencerapan terhadap guru-guru subjek.
  • Membuat penilaian.
  • Membina intervensi untuk guru.

7. Memperkasakan staff:

  • Membuat analisis keperluan latihan guru (TNA dalam SPL KPM atau Google Form).
  • Melaksanakan latihan dan bimbingan dalam bentuk PLC.
  • Menilai program-program pembangunan guru.
  • Bertindak sebagai Coach yang meraikan bakat atau kelebihan guru dan membina ruang untuk guru cemerlang mengikut kapasitinya.

Bertindak sebagai Mentor yang memberi bimbingan berdasarkan pengalaman


6. OBJEKTIF GURU MATA PELAJARAN

·       Mempertingkatkan prestasi pencapaian mata pelajaran.

·     Memastikan prestasi mata pelajaran setiap pelajar berkualiti.

·       Memastikan target mata pelajaran bagi setiap peperiksaan tercapai.

·       Menanam nilai-nilai murni di kalangan pelajar.

 

 

SENARAI TUGAS GURU MATA PELAJARAN

·       Menyediakan rancangan pelajaran untuk tempoh setahun / harian bagi mata pelajaran yang diajar dalam Buku Rekod Mengajar.

·       Menjalankan proses Pengajaran dan Pembelajaran yang efektif untuk memastikan pelajar-pelajar dapat memahami pelajaran yang diajar.

·       Memeriksa buku latihan pelajar masing-masing dan memulangkan dengan segera selepas semakan / pemeriksaan untuk tugas selanjutnya.  Pastikan pelajar membuat kerja pembetulan sebelum latihan selanjutnya.

·       Menggubal soalan peperiksaan prestasi.

·       Memeriksa skrip jawapan pelajar.

·       Memeriksa kerja kursus pelajar.

·       Menghantar buku latihan / nota kepada Ketua Bidang / Ketua Panitia untuk semakan atau pemeriksaan apabila dikehendaki.

·       Memastikan keselamatan pelajar semasa menjalankan pengajaran di makmal, bengkel atau semasa membuat kerja-kerja luar bilik darjah.

·       Menggunakan alat-alat bantuan mengajar dengan sistematik dan meluas.  Guru hendaklah memastikan keselamatan alat-alat bantu mengajar dan membantu Guru Pengawas Pusat Sumber dalam menjaga keselamatan dan kebersihan dan kekemasan alat-alat serta bilik sumber.


UNTUK RUJUKAN YANG LEBIH LAGI :

1. https://www.google.com/search?q=tugas+guru+bahasa+di+sekolah&oq=tugas+guru&aqs=chrome.0.69i59l3j69i57j0j69i60l3.5246j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

2.

Comments

Popular posts from this blog

Pentadbiran Kementerian Pendidikan Di Malaysia

Nota KPS3014

NOTA PENGURUSAN PEMBELAJARAN

KEPIMPINAN PENGAJARAN DAN KEPIMPINAN BILIK DARJAH

NOTA PENGURUSAN PEMBELAJARAN

GAYA PENGAJARAN