KEPIMPINAN PENGAJARAN DAN KEPIMPINAN BILIK DARJAH
MUHAMMAD HARRAZ BIN AZIZI
D20191088339
Definisi kepimpinan
pengajaran mengikut tokoh:
- Southworth (2002) mendefinisikan pemimpin pengajaran adalah berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran termasuklah pembelajaran profesion guru-guru dan juga perkembangan pelajar.
- De Bevoise
(1984) pula menegaskan bahawa kepimpinan pengajaran ialah segala tindakan yang
dilakukan oleh seseorang pengetua atau pihak-pihak yang diamanahkan untuk
menggalakkan pertumbuhan pembelajaran di kalangan murid-murid.
Definisi
kepimpinan bilik darjah:
- Hook dan Vass (2000) mendefinisikan kepimpinan bilik darjah sebagai satu kemahiran dimana guru menggunakan kepimpinan untuk mengurus dirinya sendiri dan berkomunikasi dengan yang lain, mengaitkan perkara yang berlaku sehari-hari dengan interaksi dua pihak dan menyampaikan visi kepada murid-murid serta meyakinkan mereka supaya mengikut.
Siapakah
yang dimaksudkan sebagai pemimpin di dalam bilik darjah?
- Guru kelas atau guru subjek
- Murid-murid yang diberi kuasa ataupun tidak (Wilcox, 2005)

7
ciri-ciri guru berkepimpinan yang berkesan (Shippen, 2004) iaitu:
- Pembelajaran
sentiasa diamalkan secara berterusan untuk menambahkan ilmu pengetahuan dan
kemahiran diri.
- Boleh membentuk
dan menyampaikan visi yang jelas di dalam bilik darjah.
- Mempunyai
kebolehan memimpin dan fleksibel.
- Menjadi teladan
kepada murid-murid.
- Bijak membuat
keputusan.
- Membuang sifat
pentingkan diri sendiri.
- Dapat membuat keputusan yang sewajarnya untuk mengelakkan perasaan tidak puas hati dalam kalangan murid disamping membentuk kerjasama.

Kepimpinan dalam bilik darjah wujud apabila:
- Setiap kali
murid mengharapkan panduan atau teladan dari seorang guru.
- Murid-murid mencapai sesuatu yang mereka tidak jangka dapat capai di dalam bilik darjah.
- Seorang guru mengangkat tangan, semua murid di dalam bilik darjah menjadi senyap.
- Setiap kali
adanya pertumbuhan yang positif walaupun sedikit dalam diri mereka.
Comments
Post a Comment